onsdag den 20. november 2013

Sikkerhed og kajak

Efter en god debat omkring roreglement rumsterer begrebet sikkerhed og kajak stadig lidt rundt i hovedet.

Sjovt kontra kedeligt
Selvfølgelig er sikkerhed godt - men på den anden side, hvor ville fascinationen være ved at sejle kajak, hvis der ikke var udfordringer undervejs. Så på den ene side er det godt at der ikke er nogen, der kommer slemt til skade og det der er værre, på den anden side vil vi gerne beundres for at turde gøre noget, som andre synes er farligt.

Roreglement
Diskussionen omkring roreglementet er grundlæggende, for også her er der to modpoler. Den ene side er, at det enkelte menneske må tage ansvar for sig selv og agere med sin sunde fornuft. På den anden side en holdning om at en klub skal skabe trygge rammer for medlemmerne, blandt andet ved at opstille regler og udtrykke holdninger, der skaber baggrund for en sikker adfærd på vandet. Jeg hælder til det sidste, mest fordi jeg som medlem af en klub har valgt "gør det selv løsningen" fra, og fordi jeg godt selv kan huske, hvor lidt jeg egentlig havde forstået, da jeg gik på vandet første gang.

Så et roreglement, der stiller krav til færdigheder nu og her og løbende opdatering - med regler for sikker adfærd på vandet og en klubpolitik, der understøtter uddannelse af alle medlemmer, anser jeg for at være den bedste sikkerhed vi kan ønske os. Særligt den løbende undervisning, tror jeg, vil være motiverende for mange nye roere - og det er jo dem, vi skal have fat i, inden de får alt for mange dårlige vaner.

Hvad så, hvis jeg ikke ønsker at øve, ikke ønsker at uddanne mig, ikke ønsker snerrende regler, der hæmmer min adfærd. Ja, så er der ingen, der forhindrer dig i at købe en kajak og sejle ud i den store verden, men har du den holdning i klubben må du leve med indskrænket handlefrihed - både for din egen sikkerheds skyld og af hensyn til de rokammerater, du ror med.

For i roklubben skal standarden være så god, at alle kan færdes sikkert - og udfordringerne tager vi undervejs, som træning og uddannelse, hvor sikkerheden også bliver tilgodeset.

Rul og teknik
For nogen er kajakrul en gymnastisk øvelse, hvor kroppen og kajakken arbejder sammen om at udføre kunstfærdige øvelser. Jeg synes også det er sjovt at rulle, men grundlæggende mener jeg, at rul i kajakken er en af de vigtigste elementer i min personlige sikkerhed. For nylig maste jeg helt gevaldigt med at klatre rundt på kajakken - i en svømmehal - uden succes, og mærkede hvor hurtigt at kræfterne forsvandt. Omvendt ved weekendens vintergodkendelse, hvor en "wet re-entry" stort set ikke krævede kræfter, og resulterede i succes hver eneste gang.

Derfor synes jeg ikke, at argumentet om: "at lige i dag er det ikke så godt", eller "at lige i dag har jeg ikke lyst til at blive våd", holder - pyt med, hvordan håret sidder, du skulle måske hellere overveje, om din sikkerhed er ok, og i stedet for at ro en lang tur, så overveje at træne lidt teknik. Hvis du ikke er bange for at lande i vandet - så bliver du mere sikker.

Udstyr
For snart nogle år siden, udtalte en af mine bekendte, at alt det der med cykelhjelm m.m. var lidt overdrevet - "vi kan jo ikke alle sammen køre rundt på cykel iført samme dragt som en ishockey målmand". Øh, nu kører mange af os rundt med cykelhjelm, og jeg overvejer da også at købe mig en surfhjelm til næste gang, jeg skal ud og lege i bølgerne.

Men hvor går grænsen - skal vi sejle rundt i en indbygget airbag, der automatisk puster sig op, når bølgerne bliver for høje, eller hvis vi vælter? Nej, for så forsvinder noget af udfordringen ved at sejle kajak - det må jo godt kilde lidt i maven ind i mellem. Mere hos nogen, end andre - og sådan skal det også have lov til at være.

Så jeg bliver nok ved med at købe lidt mere sikkerhedsudstyr - udstyr skal man jo ikke gå ned på, så håber jeg bare, at det ikke vejer og fylder så meget, at det går ud over sikkerheden...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar