mandag den 16. december 2013

Sidelæns i brændingen

Var på tur med Gert - der ville ind og lege i brændingen, der hvor bølgerne bryder. Det så legende let ud - han lænede sig ind i bølgen med et højt støttetag. Og da bølgen gled ind under kajakken fortsatte han med at sideforflytte sig ind mod den næste bølge.

Siden prøvede jeg selv, men kunne slet ikke få motorikken til at gøre, som jeg havde set, men fik til gengæld en flyvetur ind mod stranden på en 4 - 5 meter. Pu - ha.

Så så en diskussion på Havkajakroerne, hvor rådet var:

Hvis du vil blive i bølgen: Hold paddlers box formation med armene, så du ikke skader noget, og læn dig ind i bølgen med højt støttetag, sådan cirka midt på kajakken.

Hvis du vil ud af bølgen mod åbent vand: Hold paddlers box formation med armene, så du ikke skader noget, plant pagajen langt fremme og læn dig frem i kajakken. Så vil din bagende blive skubbet ind mod kysten, og din forende vil pege ud mod det åbne vand.

Hvis du vil forsætte din surf ind mod kysten: Plant et bagror på standsiden og læn dig tilbage i kajakken, så vil forende dreje ind mod stranden og du kan surfe videre.

Det tror jeg nok, at jeg vil øve mig på de næste gange, jeg kommer på vandet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar