torsdag den 22. januar 2015

Ny kajak - en anden form

Jeg er meget glad for min SKIM kajak, som opfører sig eksemplarisk på de lange ture, med masser af oppakning - der glider den let gennem vandet og gør det nemt for mig at følge med langt stærkere roere over lange distancer.

Men jeg må også indrømme, at min teknik p.t. ikke er så god, at det er en fornøjelse at tumle i 10 - 12 sekundmeter og bølger over 1 meter - og helt galt gik det en dag i Køge havn, hvor jeg ikke selv bestemte, hvilken vej kajakken sejlede. Ikke rart.

Og når man så går og pusler med tanken om en EPP4, så harmonerer det ikke at have en kajak, der ikke er til bølger, så noget måtte der gøres, og det blev så til en ny kajak. En North Shore Atlantic LV.

Den opfører sig fint i bulet vand, drejer, når jeg beder den om det, kan tåle skrammer og rå behandling og opfylder således netop det behov, som lige nu er mest påtrængende for mig. Til gengæld har den nogle helt klare mangler: den er tung på lange ture, har begrænset plads til baggage og er nok også noget mere vindfølsom på grund af den høje overbygning.

På den måde er de to kajakker et fint eksempel på, hvor store forskelle der er på vores kajakker, deres form og de behov, som hver enkelt kajak opfylder.

Jeg vil løbende forsøge at sammenligne det to kajakker og deres gode/dårlige sider - og der skal nok også komme et billede på den nye "baby", når jeg en dag kommer på vandet i dagslys.


 
SKIM DIFFER
NORTH SHORE ATLANTIC LV
Materiale
Glasfiber/carbon
PE (Polyethylene)
Længde
535 cm
485 cm
Bredde
51,5 cm
55 cm
Siddedybde
19 cm
 
Vandlinje
485 cm
 
Form
let v-form, markante spring
let v-form, markante spring, bløde knækspant
Vægt
20,5 kg
23,5 kg
Volumen for
80 liter
35 liter
Volumen cockpit
140 liter
145 liter
Volumen dagrum
40 liter
20 liter
Volumen agter
60 liter
37 liter
Total volumen
320 liter
237 liter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar